Toyota FCV: concept reale ad idrogeno | Cavalli Vapore

Toyota FCV

Toyota FCV: concept reale ad idrogeno

in Automobili/Toyota
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Toyota FCV – Due veicoli sono stati presentati al CES di Las Vegas da Toyota: il concept FCV, berlina quattro porte, e il prototipo, della stessa vettura, utilizzato per un intensivo test lungo le strade del Nord America per più di un anno. Il prototipo ha una percorrenza di circa 480 Km e raggiunge i 100 Km/h in 10 secondi. Fino a qui nulla di “straordinario”… L’eccezionalità del prototipo sta nella alimentazione. La vettura è mossa da un motore ad idrogeno che ha emette solo vapore acqueo. La FCV ha lo stesso “cuore” e la stessa teconologia hybrida della Prius, ma con celle combustibili ed idrogeno.

Negli ultimi venti anni la Toyota ha effettuato investimenti massivi nella ricerca e sviluppo di questa tecnologia e dal 2002 sta testando e sviluppando una serie di prototipi in Nord America. In questi 11 anni ha abbattuto drasticamente i costi per la realizzazione di motori a celle combustibile, riducendosi di circa il 95% dall’inizio.

Il concept FCV Toyota ha la capacità, con serbatoio pieno, di produrre tanta energia sufficiente ad alimentare una casa per una settimana e in Toyota stanno pensando di equipaggiare la vettura anche per queste evenienze, rendendola di fatto un generatore di corrente.

La vettura verrà messa in commercio nel 2015, inizialmente in California, che ha stanziato finanziamenti per costruire le stazioni di rifornimento; rifornimento che nel caso della FCV avviene in circa 5 minuti.

English Version: Two vehicles shared the stage at the Toyota press conference: The FCV concept, showing what the four-door mid-size sedan will look like in Radiant Blue; and the camouflage-taped engineering prototype used for extensive and extreme on-road testing in North America for more than a year. The prototype has consistently delivered a driving range of about 300 miles, zero-to-sixty acceleration of about 10 seconds, with no emissions, other than water vapor. Refueling of its hydrogen tanks takes three to five minutes.

For the last 20 years, Toyota’s investment in fuel cell R&D has been massive. Since 2002, Toyota has been testing and developing a series of prototypes in North America. In those 11 years – and more than a million miles – it has dramatically reduced the cost of building a fuel cell powertrain. In fact, Toyota estimates a 95-percent cost reduction in the powertrain and fuel tanks of the vehicle it will launch in 2015, compared to what it cost to build the original prototype in 2002.

The FCV represents a major engineering achievement, where the size and weight of its powertrain system was significantly reduced while maintaining an impressive total power output of more than 100kW. A fully-fueled vehicle will be capable of supplying enough energy to power a house for a week in an emergency. Engineers are currently looking to develop an external power supply device that could be used in this manner.

Focusing on California, where the vehicle will be launched initially, Toyota has partnered with the University of California Irvine’s Advanced Power and Energy Program (APEP) to help map out potential locations for new hydrogen fueling stations. Already, California has approved more than $200 million in funding to build about 20 new stations by 2015, a total of 40 by 2016, and as many as 100 by 2024.

foto e filmato: http://www.toyota.com/fuelcell/

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Ford C-MAX Solar Energi Concept Pannelli Solari

Ford C-MAX Solar Energi Concept: la ricarica viene dal sole

in Automobili/Ford
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Ford C-MAX Solar Energi Concept – Ford ha annunciato la realizzazione di una concept della C-Max con pannelli solari sul tetto che le permettono di ricaricare le batterie e renderla un veicolo ibrido plug-in che non necessità di collegarsi alla rete elettrica.

Primo veicolo di questo genere, la C-MAX Solar Energi Concept, utilizza una particolare tecnologia per i pannelli solari (sviluppata in collaborazione con la SunPover e il Georgia Institute of Technology) che permette di concentrare e sfruttare al massimo l’energia del sole e trasformarla in energia elettrica utilizzabile per caricare le batteria. L’energia solare accumulata in un giorno equivale a 4 ore di ricarica delle batterie con metodo “classico”.
L’autonomia della vettura è la stessa della Ford C-Max Energi (circa 1000 Km, di cui circa 34 in modalità solo elettrica).

Questa tecnologia potrebbe rappresentare un futuro interessante per le vetture elettriche/ibride, rendendole in qualche modo “indipendenti” da un punto di ricarica. Secondo calcoli della Ford stessa, l’energia del sole, potrebbe fornire energia elettrica necessaria per il 75% dei viaggi della vettura.

La Ford C-MAX Solar Energi Concept è presente al CES di Las Vegas. Dopo la manifestazione, Ford e il Georgia Tech continueranno a testare la vettura nel mondo reale in diverse situazioni, per capire quanto questa tecnologia è flessibile per poter entrare in produzione.

English Version: Ford Motor Company announced today the C-MAX Solar Energi Concept, a first-of-its-kind sun-powered vehicle with the potential to deliver the best of what a plug-in hybrid offers – without depending on the electric grid for fuel. Instead of powering its battery from an electrical outlet, Ford CMAX Solar Energi Concept harnesses the power of the sun by using a special concentrator that acts like a magnifying glass, directing intense rays to solar panels on the vehicle roof.

With a full charge, Ford C-MAX Solar Energi Concept is estimated to have the same total range as a conventional C-MAX Energi of up to 620 miles, including up to 21 electric-only miles. Additionally, the vehicle still has a charge port, and can be charged by connecting to a charging station via cord and plug so that drivers retain the option to power up via the grid, if desired.

By tapping renewable solar energy with a rooftop solar panel system, C-MAX Solar Energi Concept is not dependent on the traditional electric grid for its battery power. Internal Ford data suggest the sun could power up to 75 percent of all trips made by an average driver in a solar hybrid vehicle. This could be especially important in places where the electric grid is underdeveloped, unreliable or expensive to use.

C-MAX Solar Energi Concept, which will be shown at the 2014 International CES in Las Vegas, is a collaborative project of Ford, San Jose, Calif.-based SunPower Corp. and Atlanta-based Georgia Institute of Technology.

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